نکات فنی خودرو

آیا فرق ماشین اتومات و دنده ای را می دانید؟ (تفاوت قیمت + میزان مصرف)

فرق دنده اتومات و دستی خودرو

فرق دنده اتومات و دستی خودرو چیست؟ زمانی که می خواهید خودرو بخرید یا آن را تعویض کنید، انتخاب های بسیاری پیش روی شماست. یکی از موضوعات تاثیرگذار روی انتخاب شما، نوع دنده اتومبیل است. انتخاب خودرو با گیربکس دستی یا اتوماتیک، می تواند در سهولت یا سختی رانندگی شما تأثیر داشته باشد.

اما فرق ماشین اتومات و دنده ای چیست؟ مزایا و معایب هر کدام در تجربه رانندگی شما چه تاثیری دارد؟ شما می توانید بر اساس تفاوت ماشین دنده ای با اتومات و توجه به معیارها و خواسته هایتان مناسب ترین نوع خودرو را انتخاب نمایید. آیا می توان از دنده اتوماتیک در خودروهای دنده دستی استفاده کرد؟ این سوال یکی از سوال هایی است که همواره در ذهن رانندگان می گذرد. کلاچ برقی هوشمند قاطع ترین پاسخ به این سوال است. کلاج برقی یا ایمورتال کلاچ یکی از انتخاب های جذاب برای خودرو شما است.

برای انتخابی دقیق و مناسب بهتر است با هر دو مدل اتومبیل دنده اتومات و دستی آشنا شده و تفاوت هر یک از آن ها را بدانید.

آشنایی با گیربکس خودرو

گیربکس یکی از بخش های مهم و اصلی خودرو می باشد که وظیفه انتقال نیروی ایجاد شده توسط موتور به چرخ ها را ایفا می کند. در واقع نیروی دور موتور که از قبل تنظیم شده را به چرخ های اتومبیل منتقل می کند که با کمک این سیستم به راحتی بازه سرعت حرکت قابل تنظیم است. گیربکس های اتوماتیک دردسرهای دنده دستی را نداشته، به صورت خودکار تنظیم می شوند و به سرعت تعویض دنده را انجام می‌ دهند. جالب است بدانید که این دنده ها مصرف سوخت کمتری نیز دارند.

نحوه عملکرد دنده اتومات

نحوه عملکرد دنده اتومات

گیربکس های اتوماتیک با کمک یک سیستم به نام دنده سیاره ای کار خود را انجام می دهند. نحوه عملکرد این دنده به گونه‌ ای است که نیروی موتور را با استفاده از ضرایب دنده مختلف به چرخ ها منتقل می کند. این سیستم دنده سیاره ای از یک دنده مرکزی به نام دنده خورشیدی بهره مند است. همچنین یک رینگ خارجی به نام دندانه های داخلی دارد که به آن دنده رینگی هم گفته می‌شود.

فرق دنده اتومات و دستی، به سختی یا آسانی فرد در حین رانندگی ارتباط دارد. برای افرادی که علاقه چندانی به رانندگی ندارند و دوست دارند هر چه راحت تر و آسوده تر رانندگی کنند، اتومبیل های دنده اتومات گزینه های مناسب تری هستند. معمولاً گیربکس های اتوماتیک خیلی سریع تر از نمونه های دستی تعویض انجام می دهند و هنگام شتاب گیری اتومبیل، فاصله بین تعویض دنده ها بسیار سریع اتفاق می‌ افتد.

نحوه عملکرد دنده دستی

دنده های دستی در جاده های پر پیچ و خم، زحمت زیادی دارند. در این مواقع باید تقریبا به صورت همزمان ترمز کنید، کلاچ بگیرید و دنده را تعویض کنید و در عین حال با پدال گاز بازی کنید. از این حیث به راحتی می توانید متوجه فرق دنده اتومات و دستی خودرو شوید. در حالیکه جعبه دنده یا گیربکس های دستی به مهارت بیشتری برای رانندگی نیاز دارند، اما گیربکس های اتوماتیک تنها با فشار دادن یک پدال، تمامی فرآیند ها را انجام می دهند.

این فرق دنده اتومات و دستی باعث شده است که رانندگی با دنده اتوماتیک، طرفداران بسیاری نسبت به دنده دستی داشته باشد. از همین رو معمولا بازار خرید اتومبیل های اتوماتیک با تقاضای بیشتری همراه است. مهم تر از همه، قرار گرفتن در ترافیک با اتومبیل های گیربکس اتوماتیک بسیار ساده تر بوده و در زمان های طولانی، راننده کمتر احساس خستگی می‌ کند.

رانندگی با دنده اتومات

رانندگی با دنده اتومات یکی از زیباترین اتفاق هایی است که برای هر راننده ای رخ می دهد. اما چاره چیست؟ تفاوتی نمی کند که خودروی شما پراید باشد یا پرشیا، سمند باشد یا پژو 206؛ در هر حالتی می توان از دنده های اتومات برای ماشین بهره برد. کلاچ برقی هوشمند یا ایمورتال کلاچ راه حل این مشکل است. این کلاج های هوشمند می تواند با ایجاد تغییرات جزئی در ماشین شما، منجر به اتومات شدن ماشین شما شود.

تفاوت رانندگی با ماشین اتومات و دنده ای

تفاوت دنده اتوماتیک و دستی

فرق و تفاوت ماشین دنده ای با اتوماتیک در موارد زیر خلاصه می شود:

نوع انتقال نیرو

اولین فرق دنده اتومات و دستی خودرو، نوع انتقال نیروی موتور به چرخ هاست. همین موضوع موجب شده است که نوع گیربکس های اتوماتیک مزایای بیشتری نسبت به مدل دستی داشته باشد و راحتی و آسایش بیشتری برای راننده‌ ها به ارمغان بیاورد. اما فراموش نکنید مدل گیربکس های دستی حداکثر قدرت موتور یک خودرو را دریافت می‌ کنند. با بررسی تفاوت دنده اتوماتیک و دستی می توان پی برد که گیربکس اتومات معمولا با توجه به وضعیت خودرو، یعنی سرعت و شتاب، بهترین دنده را انتخاب می کند.

این عملکرد به گونه‌ ای تنظیم می شود که محتاط تر عمل کنند که بیشتر اوقات به تعویض دنده و هدر رفتن نیروی موتور منجر می شود. این مورد تنها ایراد ماشین های دنده اتوماتیک است. به همین خاطر، اکثر خودروهای اسپرت با موتور های قدرتمند دارای دنده دستی هستند. اما برخی از خودروهای فوق العاده در کنار داشتن گیربکس اتوماتیک از یک گیربکس دستی هم بهره می برند.

تفاوت قیمت دنده اتومات و دستی

از دیگر موارد فرق دنده اتومات و دستی خودرو این است که معمولا برای خرید خودروهای اتوماتیک هزینه بیشتری پرداخت می شود که این قیمت با توجه به برند و مدل خودرو بسیار متفاوت است. در واقع انتخاب شما بر مبنای نیازتان، هزینه متفاوتی را جهت خرید خودرو ایجاد می کند و با توجه به این که کدام دنده مدنظر شماست، ارزش خودرو برای شما مشخص می شود.

میزان مصرف سوخت دنده اتومات و دستی

تفاوت دنده اتوماتیک و دستی را می توان بر اساس مصرف سوخت نیز مشخص کرد. در ابتدای ظهور خودروهای دنده اتومات، شاهد تاثیر منفی در میزان مصرف سوخت خودرو بودیم. امروزه با برنامه‌ریزی‌ های دقیق تر و ارائه نرم افزار های حرفه ای، مشاهده شده است که گیربکس های اتوماتیک به ‌ندرت روی مصرف سوخت تاثیر منفی دارند.

البته ادعای کارخانه‌ ها در مورد میزان مصرف سوخت اتومبیل ممکن است نادرست باشد. اما در انتخاب نوع ماشین به شما بسیار کمک می کند. مثلا زمانی که یک خودروی مجهز به گیربکس دستی مصرف سوخت کمتری نسبت به مدل مجهز به دنده اتومات دارد، قطعاً دنده دستی گزینه مناسب تری خواهد بود.

میزان آلایندگی دنده دستی و اتوماتیک

معمولا میزان آلایندگی هر دو مدل اتوماتیک و دستی شبیه به هم است. اما با بررسی دقیق تر، فرق دنده اتومات و دستی خودرو در این است که برخی از انواع اتوماتیک آن راندمان بهتری نسبت به مدل های دنده ای دارند. البته برخی اوقات به خاطر پرداخت بهای بیشتر، راندمان بهتر دنده های اتوماتیک در درازمدت به چشم می آیند.

هزینه های تعمیر و نگهداری

اگر معیار شما برای خرید خودرو هزینه پرداختی است، طبیعتاً خودروهای دارای دنده دستی قیمت پایین تری دارند و به عنوان مدل های ارزان تر شناخته می شوند. گرچه گیربکس های دستی از نظر سوخت، بنزین کمتری مصرف می کنند، اما از نظر نگهداری و تعمیرات، گیربکس های اتوماتیک بخاطر ساختار پیچیده ترشان، هزینه بیشتری نیاز دارند و باید به صورت تخصصی تعمیر شوند.

در مقابل دنده های دستی بسیار ساده تر بوده و بیشتر مواقع تا پایان عمر بدون عیب کار می کند. تنها در مواقعی با مشکل تعویض دیسک کلاچ مواجه می شود که هزینه زیادی ندارد. بنابراین، با بررسی فرق دنده اتومات و دستی خودرو به لحظ هزینه های تعمیر و نگهداری، یک خودروی دنده اتوماتیک نسبت به مدل های دستی پرخرج تر است. در حالی که دنده های اتوماتیک یک آپشن خاص و حرفه‌ ای برای خرید به حساب می آید.

تمرکز در رانندگی با دنده اتومات یا دستی

فرق دنده اتومات و دستی خودرو از حیث تمرکز و مهارت رانندگی هم قابل بررسی است. رانندگی با ماشین های گیربکس دستی تمرکز بیشتری نیاز دارد و هنگام تعویض دنده باید کلاچ گرفته شود و هم زمان توجه تان به جاده نیز باشد. همچنین باید به سرعت خودرو دقت کنید و متناسب با آن دنده را انتخاب نمایید.

در حالی که گیربکس های اتوماتیک تمام این کارها را به صورت خودکار انجام می دهد و شما تنها تمرکزتان روی جاده و نحوه رانندگی است. به همین دلیل، برای ترافیک های سنگین و رانندگی در جاده، ماشین دنده اتوماتیک گزینه مناسب تری می باشد. انتخاب ماشین های دنده اتومات برای کسانی که تمرکز کمتری دارند، بهتر است.

دنده اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

دنده اتوماتیک بهتر است یا دستی؟

برای پاسخ این پرسش که خودروی دنده ای بهتر است یا اتوماتیک، بهتر است با توجه به اولویت فاکتورهایی چون هزینه اولیه ماشین، مصرف سوخت، و هزینه تعمیر نگهداری آن تصمیم گیری کرد. علاوه بر این، با توجه به رانندگی در شهر یا جاده، این انتخاب می تواند متفاوت باشد. برای افرادی که با توجه به فرق دنده اتومات و دستی خودرو و میزان تمرکز و مهارت مورد نیاز رانندگی هر یک واقف هستند، انتخاب دنده اتومات جهت رانندگی در شهر اولویت خواهد داشت. حضور در شهر با ماشین های دنده دستی یک کابوس بزرگ است.

برای رانندگی با خودروهای گیربکس دستی باید زمان بیشتری سپری کرد. از دیگر موارد تفاوت دنده اتوماتیک و دستی، مواجه شدن راننده با مشکلات گرفتگی عضله پا به دلیل استفاده بیش از حد از گاز و کلاچ است. فشار روی عضلات پا به دیگر قسمت های بدن تاثیر گذاشته و سلامت بدن را خیلی زود به خطر می اندازد. پس برای رانندگی در سلامت کامل، دنده اتومات گزینه بهتری است و آرامش بیشتری را می توان حین رانندگی با آن تجربه کرد.

در پایان شناخت فرق ماشین اتومات و دنده ای

اگر شناخت کافی در مورد فرق دنده اتومات و دستی خودرو داشته باشید، به راحتی می توانید گزینه بهتر را برای خود انتخاب کنید. پاسخ این پرسش که رانندگی با دنده اتوماتیک بهتر است یا دنده دستی، کاملاً به تصمیم شما بستگی دارد. برای انتخاب راحت تر می توانید هم مدل اتوماتیک و هم دستی را امتحان کنید و ببینید با کدام مدل، رانندگی راحت تری خواهید داشت.

البته اگر به فکر رانندگی راحت و بدون دغدغه هستید، مدل اتوماتیک را انتخاب خواهید کرد. اما اگر میزان شتاب گیری اولیه خودرو برایتان بسیار اهمیت دارد، بدون تردید دنده دستی بهترین گزینه برای شما است. شما می توانید یکی از مهم ترین لوازم یدکی خودرو یعنی کلاچ را اتوماتیک کنید. برای این کار کافیست با شماره 02191322693 تماس بگیرید.

سوالات متداول

فرق دنده اتومات با دنده معمولی چیست؟

6 تفاوت دنده اتوماتیک و دستی ماشین در نوع انتقال نیرو، تفاوت قیمت، میزان مصرف سوخت و .. می باشد و در نهایت شما هستید که خودروی مورد نظر با دنده اتومات یا دستی را با توجه به نیاز خود انتخاب می کنید. اطلاعات اجمالی در این مقاله برایتان بیان شده است.

نحوه عملکرد دنده دستی و اتومات ماشین چگونه است؟

گیربکس اتوماتیک با کمک یک سیستم به نام دنده سیاره ای کار خود را انجام می دهد که نیروی موتور را با استفاده از ضرایب دنده به چرخ ها منتقل می کند. در حالی که جعبه دنده یا گیربکس دستی به مهارت بیشتری نیاز داشته و باید به صورت همزمان ترمز کنید، کلاچ بگیرید و دنده را تعویض کنید.

1 دیدگاه در “آیا فرق ماشین اتومات و دنده ای را می دانید؟ (تفاوت قیمت + میزان مصرف)

  1. مهدی داودی گفت:

    همه راننده های شوتی سوار دستی میرونن. از ماشین های دنده اتومات افرادی که رانندگی بلد نیستن استفاده می کنن. سلامتی همه شوتی سوارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *