نمایش 1–24 از 55 نتیجه

نمایش 9 24 36

پوسته سپر جلو پراید 131

365,000 تومان430,000 تومان

پوسته سپر جلو تیبا

1,199,000 تومان1,299,000 تومان

پوسته سپر جلو کوییک

1,653,742 تومان1,753,742 تومان

پوسته سپر عقب کوییک

1,653,742 تومان1,753,742 تومان

سپر جلو ۲۰۷ ایساکو

2,300,000 تومان3,700,000 تومان

سپر جلو آریسان

1,900,000 تومان2,700,000 تومان

آیا می دانستید ایده ساخت سپر ماشین از کجا شکل گرفته است؟ در سال 1901 فردریک سیمز کسی بود که برای جلوگیری از خراب شدن خودروی خود، از یک ورق آهنی استفاده کرد و پس از برخورد آن به دیوار مشاهده نمود که آسیب اندکی به ماشین وارد شده است. در نتیجه اولین سپر خودرو از جنس فلز و سرب ساخته شد. در طی سالیان مختلف، این قطعه مهم خودرو دست خوش تغییرات و پیشرفت های مختلفی از نظر جنس، طرح و فرایند ساخت شده است. سپر ها در دو بخش سپر جلو و عقب تقسیم بندی می شوند که هر کدام از بخش های جلویی و پشتی خودرو محافظت می کنند. برای اطلاع از قیمت ها به سایت فروش قطعات خودرو پرشین یدک مراجعه فرمایید.

حتما شما هم کنجکاو شده اید همه چیز درباره سپر ماشین و مراحل ساخت آن را بدانید.

سپر ماشین چیست؟

سپر ماشین چیست؟

سپر به ضربه گیرهایی گفته می شود که با روکش پلاستیکی یا فلزی بیرون زده در جلو یا عقب ماشین نصب می گردد. سپر عقب ماشین و جلوی خودرو برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به قسمت های مختلف ماشین و به حداقل رساندن صدمات ناشی از برخورد با سرعت پایین طراحی شده اند. انواع استاندارد سپر ماشین دارای یک میله محکم در زیر پوشش بیرونی هستند که قسمت هایی از فوم قابل تراکم یا پلاستیک در زیر آن قرار دارد.

در ایران، سپر خودرو باید ضربه ای در حد 50 کیلومتر بر ساعت را از ماشین جذب کند، بدون این که آسیبی به بدنه آن وارد شود.

در بین میله و بدنه ماشین و زیر سپر، فوم یا پلاستیکی قرار دارد که با جمع شدن هنگام برخورد، نیروی وارد شده را تضعیف می کند.

انواع سپر ماشین

  • سپر عقب ماشین
  • سپر جلو ماشین

سپر عقب ماشین

از مهمترین اجزا بدنه هر ماشین سپر آن ماشین است زیرا باعث جلوگیری از صدمات بالا می شود و دارای استحکام بالایی است. سپر عقب ماشین (rear-bumper)، همانطور که از اسم آن پیداست وظیفه محافظت از بدنه ماشین و قطعات داخلی در انتهای ماشین را بر عهده دارد. در خرید سپر عقب ماشین خود دقت بالایی داشته باشید زیرا در بازار انواع مختلفی مثل سپر عقب اسپرت و سپر عقب فابریک کارخانه ای وجود دارد.

سپر جلو ماشین

همان طور که در قسمت توضیح داده ایم، سپر جلو ماشین (front-bumper) هم مثل سپر عقب ماشین وظیفه محافظت از بدنه و قطعات داخلی جلو ماشین را دارد. یکی از مسائلی که ممکن است در خرید سپر جلو برای شما محدودیت ایجاد کند، محدودیت نصب مه شکن است. بنابراین در انتخاب سپر جلو ماشین دقت بالاتری به خرج داده و از ایمن بود ماشین خود لذت ببرید.

وظیفه اصلی سپر ماشین

وظیفه اصلی سپر خودرو، محافظت از قطعات داخلی خودرو در جلو و عقب آن می باشد که این کار را با کاهش نیروی وارد شده بر آن انجام می دهد. نقش دیگری که سپر به ویژه در ماشین های جدید ایفا می کند، افزودن زیبایی به ظاهر آن می باشد. بسیاری از رانندگان به اشتباه تصور می کنند که سپر ماشین فقط به عنوان یک عنصر تزئینی کاربرد دارد. اما در حقیقت، این قطعه نقش مهمی در ایمنی و کاهش آسیب های وارده به خودرو دارد و ویژگی های تزئینی آن نقش ثانویه ایفا می کند.

عملکرد سپر در ماشین های مدرن

عملکرد سپر در ماشین های مدرن

علاوه بر ایمنی، سپر ماشین در خودروهای مدرن عملکردهای دیگری نیز دارد. یکی از انواع پرکاربرد آن، مدل Front-End است که ویژگی های جذاب زیر را دارد:

  • این سپر خودرو، با در نظر گرفتن ویژگی های آیرودینامیکی ماشین ساخته می شود.
  • لبه های سپر به عقب تا می شوند تا نیروی وارده در تصادف کاهش یابد.
  • سپرهای با کیفیت تر مجهز به ورودی هوا هستند که حجم بیشتری از هوا را برای محافظت ماشین، وارد محفظه موتور می کنند تا آسیبی نبیند.
  • چراغ های مه شکن (تا حد امکان نزدیک به زمین) و سایر تجهیزات روشنایی روی سپر ماشین نصب شده است.

نحوه بررسی کیفیت سپر خودرو

از آنجایی که سپر، عنصر مهمی در ایمنی خودرو است، قبل از فروش و هرگونه تغییر، مجموعه ای از آزمایشات را پشت سر می گذارد که بر اساس نتایج آن ها، کیفیت سپر ماشین مشخص می شود. هم چنین در طی این فرایندها مشخص می گردد که چه موادی باید برای استحکام و کارایی بهتر این قطعه مهم استفاده شود.

یکی از باکیفیت ترین انواع مدل سپر خودرو، سپر جلو سمند ال ایکس (ایساکو) می باشد که در انواع مدل مختلف قابل استفاده می باشند. می توانید اطلاعات بیشتری در مقاله مربوطه درمورد سپر سمند بدست آورید.

تعمیر یا تعویض سپر ماشین

تعمیر یا تعویض سپر ماشین

اگر سپر خودروی شما در تصادف ضربه و آسیب دیده باشد، باید با یک سپر بهتر تعویض گردد. تعویض کامل سپر ماشین ارزان نیست، اما اگر ظرفیت کامل برای جذب ضربه وارده را نداشته باشد، دفعه بعد که ماشین شما به چیزی برخورد می کند، در معرض آسیب بسیار بیشتری قرار می گیرد. اگر آسیب دیدگی سپر خودرو سطحی باشد، چند حالت زیر اتفاق می افتد:

  • در صورت خراشیدگی سطحی می توانید رنگ پوشش سپر را تغییر دهید.
  • اگر یک سوراخ کوچک روی آن ایجاد شده است، آن را وصله کرده و دوباره رنگ کنید.
  • در صورت آسیب دیدگی شدید برای تعمیر، یک کاور جایگزین نصب کنید.

آزمایش سپر ماشین از نظر استحکام

استحکام سپر مستقیماً روی ماشین آزمایش می شود. به این صورت که ماشین با سرعت مشخص به مانع محکم برخورد می کند. این تست هم برای سپرهای جلو و و هم عقب انجام می شود. اگر سپر خودرو در اثر ضربه تغییر شکل ندهد و یا شکسته نشود، ایمنی آن کامل است. آزمایش سپر ماشین توسط شرکت های اروپایی انجام می شود.

شکل ظاهری و طراحی سپر خودرو

عکس سپر ماشین

امروزه سپر ماشین به عنوان بخشی از پوشش و ظاهر آن محسوب می شود و مانند گذشته تنها به چشم یک تیر یا میله در نظر گرفته نمی شود. در سبک های مدرن، سپر خودرو را به گونه ای طراحی می کنند که علاوه بر یکپارچگی ظاهری، از ویژگی های ارگونومیک نیز برخوردار بوده و وظیفه محافظت از بخش های داخلی خودرو را نیز به خوبی ایفا کند. در ماشین های مسابقه دیزای سپر در مقاومت هوا و سرعت آن بسیار تاثیرگذار است.

در حالی که مدل های قدیمی سپر ماشین، فقط به استحکام و مقاومت آن توجه می شد و ظاهر خودرو در نظر گرفته نمی شد. از سوی دیگر متأسفانه بسیاری از سپرها در ماشین های مدرن هدف اصلی خود را فراموش کرده اند و در آن ها ایمنی فدای ظاهر شده و سپر خودرو بیشتر به یک نوار تزئینی از جنس پلاستیک تبدیل شده است که با کوچکترین ضربه ای روی اجسام خارجی تغییر شکل می دهد.

انواع سپر ماشین از نظر جنس

انواع سپر ماشین از نظر جنس

اولین سپرهای موجود در دنیا از جنس فلز ساخته شد که چالش های زیادی با خود به همراه داشت. از جمله معایب سپر فلزی، سنگین بودن آن و انتقال کامل نیرو به بدنه و سرنشینان خودرو می باشد. بعد از اینکه این سپرها از رده خارج شد، انواع پلاستیکی آن که قیمت ارزان و وزن کمتری داشت، به سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد.

اما سپرهای پلاستیکی هم مشکل خاص خود را داشتند که مهم ترین آن، کم بودن مقاومت در برابر ضربه بود. سپر ماشین پلاستیکی هنگام تصادف خیلی زود شکسته می شد و به همین دلیل از رده خارج شد.

برای آن که سپرها علاوه بر سبکی، مقاومت بالایی داشته و بتوانند نیروی وارده را جذب کنند، انواع کربنی و فایبرگلاس آن روانه بازار شد. جنس این سپرها ترکیبی از آلیاژ و فلزات سبک هستند که استحکام بسیار بالایی نیز دارند و ماده اصلی آن ها، ترموپلاستیک یا فایبرگلاس می باشد.

گاهی اوقات مدل هایی از پلیمرهای مختلف وجود دارد، که این مواد بر میزان هزینه سپر خودرو تأثیر می گذارد. از شایع ترین سپرهای موجود، انواع کامپوزیتی آن می باشد که بر دو مبنای پلیمر و فلز ساخته می شود. از سپر فلزی بیشتر برای خودروهای آفرود یا نظامی استفاده می شود. در نتیجه انواع سپر خودرو با توجه به جنس آن ها به سه دسته زیر تقسیم می شود.

  1. سپر فایبرگلاس
  2. سپر پلاستیکی
  3. سپر آبکاری شده

مزایای سپر خودروی فایبرگلاس

  • سبک
  • مقاومت در برابر درجه حرارت بالا
  • طراحی زیبا

معایب سپر ماشین فایبرگلاس

  • تعمیرات گران قیمت
  • شکنندگی

مراحل تولید سپر ماشین

مراحل تولید سپر ماشین

سپر خودرو نیز مانند سایر بخش های آن طی فرایندهای مختلف مانند برشکاری و خمکاری ساخته می شود. کیفیت نهایی محصول به دقت و رعایت استانداردهای لازم در هر مرحله بستگی دارد. برای تولید سپر ماشین به ترتیب باید مراحل زیر را انجام داد.

  1. برشکاری سپر خودرو
  2. کروماتی کردن سپر ماشین
  3. تزریق پلاستیک برای ساخت سپر
  4. سرد کردن پلاستیک ریخته شده
  5. خمکاری نهایی سپر ماشین
  6. پلیسه گیری سپر

برشکاری سپر خودرو

ابتدا ورق های مورد نظر برای تولید سپر، در اندازه های مناسب برای هر خودرو اندازه گیری و برش داده می شود. امروزه برای انجام این کار با دقت بالا، از دستگاه های برش لیزری استفاده می شود و در نهایت نیز ورق های برش خورده، به وسیله دستگاه پرس خم می شوند.

کروماتی کردن سپر ماشین

از این پوشش برای جلوگیری از زنگ نزدن سپر در شرایط آب و هوایی مختلف و وجود رطوبت بر روی آن اسفاده می شود.

تزریق پلاستیک برای ساخت سپر خودرو

پلاستیک مذاب را وارد سپر ماشین کرده و آن را به راحتی شکل می دهند.

سرد کردن پلاستیک ریخته شده

در این مرحله دمای پلاستیک کم کم پایین می آید و حتما باید کاهش دمای آن به آرامی انجام شود تا سطحی یکنواخت ایجاد گردد.

خمکاری نهایی سپر ماشین

بعد از سرد شدن پلاستیک و قرار گرفتن فایبر گلاس و لایه ای از فیبر کربن، قطعه نهایی به وسیله دستگاه مخصوص خم می شود.

پلیسه گیری سپر خودرو

در این مرحله پلیسه اضافه حذف می شود و در آخر سپر ماشین را بر روی آن نصب می کنند.

3 بخش مهم سپر ماشین چیست؟

سپرهایی که در حال حاضر روانه بازار می شوند، از سه بخش مهم تشکیل می شوند:

  • پیشانی یا پوسته سپر
  • دیاق یا تیر عرضی
  • ضربه گیر

فرق پوسته سپر با سپر

پوسته سپر بخشی از سپر است و جهت زیبایی در ماشین استفاده می شود. هر آنچه که به عنوان ظاهر سپر از بیرون دیده می شود، پوسته یا پیشانی آن می باشد. این بخش از سپر ماشین مقاومت بالایی در برابر ضربه نداشته و فقط زیبایی ظاهری آن را تعیین می کند. پوسته سپر را می توان از جنس پلاستیک یا فلز درست کرد که در خودروهای معمولی غالبا جنس آن پلاستیکی می باشد. مزیت پوسته پلاستیکی که بیشتر به رنگ سیاه استفاده می گردد این است که ضربات کوچک و خط و خش های ناشی از آن را به خوبی دفع می کند.

در ماشین های مدرن نیز پیشانی سپر از جنس فلز ساخته شده و با قرار دادن سنسورهای مختلف در آن، از وقوع برخوردهای احتمالی با هوشدار به موقع پیشگیری می شود. در نتیجه از پوسته سپر ماشین برای جلوه بیشتر و زیبایی و همچنین کاهش نیروی دراگ استفاده می شود، اما به راحتی ضربه های شدید را تحمل نمی کند.

اگر خودرو 206 شما تصادف و خراش جزئی داشته باشد، با خرید پوسته سپر جلو ۲۰۶ (ایساکو) شرکتی می توانید به ارزان ترین شکل ممکن سپر را ترمیم کنید.

تیر عرضی یا دیاق

از تیر عرضی به عنوان یک تکیه گاه قوی برای ایجاد حالت ارتجاعی در سپر ماشین استفاده می شود. زمانی که جاذب های مورد استفاده در مدل های قدیمی نتوانستند به خوبی در برابر ضربات مختلف نقش خود را ایفا کنند، تیر عرضی به میدان آمد و جایگزین آن ها شد. دیاق به صورت مقطع مستطیل شکل و پروفیلی ساخته می شود. این قسمت نیز یکی از اجزای مهم سپر تلقی می گردد که به جذب ضربه های بزرگتر وارده به ماشین کمک می کند و مقاومت آن را برای ضربه هایی با شدت پایین تر هم محیا می کند.

جاذب یا ضربه گیر سپر خودرو

وظیفه این بخش از سپر ماشین، جذب کردن انرژی جنبشی ناشی از برخورد خودرو می باشد. جاذب ها باید این نیرو را جذب کرده و مانع از انتقال آن به کابین و قسمت های دیگر ماشین شود. برای افزایش تاثیر وجود جاذب ها از تیر عرضی استفاده می شود.

نتیجه گیری

سپر خودرو که امروزه به ظاهر و زیبایی آن بسیار توجه می شود، وظیفه اصلی و مهم دیگری دارد و آن هم افزایش ایمنی قطعات مختلف ماشین است. چنانچه ضربه های وارد شده به جلو یا عقب خودرو دفع نشده و از نیروی آن کاسته نگردد، رفته رفته به سایر بخش ها آسیب جدی وارد شده و هزینه سنگینی به همراه خواهد داشت. دانستن همه چیز درباره سپر ماشین و مراحل ساخت آن، ما را با اهمیت کیفیت این قطعه مهم در خودرو آشنا می سازد.

امروزه سپرهای فایبرگلاس از پرطرفدارترین انواع آن هستند، که علاوه بر سبکی، مقاومت بالایی در برابر ضربه های وارد شده به خودرو از خود نشان می دهند. همچنین استفاده از سپرهای معیوب و شکسته، نه تنها ایمنی خودرو را افزایش نمی دهد بلکه باعث آسیب و خسارات جدی به سایر قسمت های آن نیز می شود. چنانچه تمایل به تعویض یا خرید بهترین لوازم یدکی خودرو با ضمانت اصالت کالا را دارید، حتما به فروشگاه پرشین یدک مراجعه نمایید.

سوالات متداول

وظیفه اصلی سپر ماشین چیست؟

هدف اصلی سپر خودرو، افزایش ایمنی بدنه و سرنشینان در برابر ضربه هایی با سرعت پایین می باشد. البته امروزه به زیبایی و ظاهر در ساخت انواع سپر اهمیت داده می شود.

سپر خودرو از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سپر ماشین از 3 قسمت اصلی پیشانی، تیر عرضی و ضربه گیر می باشد. پیشانی همان ظاهر یا پوسته سپر است و از تیر عرضی و جاذب برای کاهش نیروی وارد شده به جلو یا عقب خودرو استفاده می شود.