خرابی و تعمیر خودرو

دشمن رنگ ماشین (مهم ترین عوامل از بین برنده رنگ خودرو)

مهم ترین عوامل از بین برنده رنگ خودرو

رنگ بدنه خودرو، نقش مهمی در خرید یا فروش آن دارد. بنابراین، حفاظت از رنگ برای جلوگیری از افت قیمت خودرو مهم تلقی می شود. با وجود تمام مراقبت هایی که افراد جهت حفظ رنگ خودرو خود انجام می دهند، اما، برخی عوامل می توانند آسیب هایی را ایجاد کنند. این عوامل را می توان به عنوان دشمن رنگ ماشین معرفی کرد. تشخیص به موقع آسیب های رنگ خودرو می توانند رانندگان را از پرداخت هزینه های اضافی معاف کند. در مواردی که صدمات ایجاد شده قابل برگشت نباشد، خرید بدنه خودرو رنگی و خام می تواند خودرو شما را به روز اول بازگرداند.

دشمن رنگ ماشین شما چه چیزهایی هستند؟

آسیب به رنگ خودرو، از عواملی است که می تواند در زیبایی آن نقش داشته باشد. گاهی اوقات، علیرغم تمام مراقبت های صورت گرفته از سوی رانندگان، رنگ خودرو توسط عوامل فیزیکی و شیمیایی مختلف آسیب می بیند. در ادامه، به مهم ترین این عوامل اشاره می کنیم.

نورآفتاب

نور آفتاب یکی از عوامل از بین برنده رنگ ماشین است. آسیب ایجاد شده توسط نور آفتاب در بخش های مختلف خودرو چون درب موتور، صندوق عقب و …. در دراز مدت می تواند باعث پوسته شدن رنگ ماشین و کنده شدن آن شود. علاوه بر این، نور آفتاب، ضمن گرم کردن قطعات پلاستیکی داخل خودرو و انتشار گاز در فضای داخلی آن، برای سلامت سرنشینان نیز مضر خواهد بود.

آسیب های ایجاد شده توسط نور آفتاب، به عنوان دشمن رنگ ماشین، با شستشوی دوره ای، پارک کردن خودرو در سایه و استفاده از درزگیر به حداقل می رسد.

آسیب ایجاد شده توسط عوامل طبیعت

فضولات پرندگان، عوامل فیزیکی از بین برنده رنگ خودرو

فضولات پرندگان می تواند با حذف روکش شفاف خودرو، به رنگ آن آسیب وارد کند.

شیره درختان و فضولات پرندگان از جمله فاکتورهای موجود در طبیعت هستند که می توانند به رنگ خودرو آسیب وارد کنند. نادیده گرفتن این آسیب ها می تواند ترمیم های گران قیمتی را در خودرو ایجاد کند .به عنوان مثال، در صورت عدم توجه به شیره درختان در روی کاپوت، سپر عقب یا درب ماشین، این ماده به مرور زمان سفت می شود. با چسبیدن آنها به روکش شفاف خودرو، حذف آن می تواند به رنگ ماشین آسیب ایجاد کند. فضولات پرندگان نیز می توانند آسیبی همانند شیره درختان به رنگ خودرو وارد کنند.

بهترین راه جلوگیری از آسیب به رنگ خودرو توسط فضولات پرندگان یا شیره درختان، پارک کردن خودرو در مکان هایی دور از درختان یا لانه پرندگان است.

باران های اسیدی

باران های اسیدی گروه دیگری از عوامل تهدید کننده رنگ خودرو هستند. این فاکتور، به ویژه در شهرهای پرجمعیت و پرترافیک بیشتر مشاهده می شود. وجود آلاینده های هوا در این شهرها، نقش این فاکتور را به عنوان دشمن رنگ ماشین پررنگ تر می کند. باران های اسیدی اثراتی مخرب و هزینه بردار برای خودروها دارند. استفاده از روش های محافظتی چون پوشش های نانو سرامیک یا واکس های مخصوص روی بدنه خودرو می تواند آسیب ایجاد شده را تا حدی کاهش دهد.

اکسید شدن رنگ

فرایند اکسیداسیون رنگ از فاکتورهای شناخته شده به عنوان دشمن رنگ ماشین است که تحت تاثیر عوامل طبیعی در طول زمان ایجاد می شود. آلاینده های صنعتی، سرعت اکسید شدن رنگ را افزایش می دهند. آسیب ایجاد شده توسط این فاکتور، در برخی از رنگ های خودرو از جمله قرمز، بیشتر مشهود می شود. این آسیب، به صورت لکه های سفید دودی قابل تشخیص است. صدمه ایجاد شده توسط این فاکتور زمانی قابل تشخیص است که منطقه بزرگی را تحت تاثیر قرار داده باشد. بنابراین، تشخیص به موقع آن حائز اهمیت خواهد بود.

استفاده از واکس و محافظ در سطح بدنه خودرو می تواند راهکار مناسبی برای جلوگیری از آسیب شده توسط فرایند اکسیداسیون رنگ باشد.

کارواش نامناسب

کارواش نامناسب، به عنوان دشمن رنگ ماشین

گاهی به دلیل سختی بالای آب یا وجود مواد معدنی آن در آب پاش کارواش ها، به رنگ خودرو آسیب وارد می شود.

کارواش ها از جمله خدمات خودرو هستند که کیفیت پایین آن می تواند به رنگ خودرو آسیب بزند. به عنوان مثال، وجود ذرات یا آشغال در فرایند شستشو، ضمن ایجاد خط و خش به رنگ خودرو صدمه می زند. تمیز کردن خودرو با پارچه یا اسفنج های تمیز، می تواند از ایجاد این آسیب جلوگیری کند.

آب پاش های اتوماتیک استفاده شده در کارواش ها هم می توانند به عنوان دشمن رنگ خودرو عمل کنند. گاهی به دلیل سختی بالای آب این آب پاش ها یا وجود مواد معدنی آن، پس از خشک شدن اثراتی لکه مانند در رنگ خودرو ایجاد می شود.

مواد شیمیایی

نشست مواد شیمیایی، دوده ها و مواد قلیایی روی خودرو می تواند به رنگ آن آسیب بزند. مواد شیمیایی تمیز کننده خودروها نیز می توانند در این آسیب نقش داشته باشند. این مواد در صورت ترکیب با آب و تولید مواد قلیایی قوی به عنوان سرسخت ترین دشمن رنگ ماشین شناخته می شوند؛ چرا که علاوه بر آسیب به رنگ خودرو، خط و خش هایی عمیقی نیز ایجاد می کنند که حذف آن ها ممکن است به راحتی انجام نشود.

نگهداری خودرو در شرایط محیطی مناسب، شستشوی آن به صورت ماهانه و پوشاندن آن با چادرهای مخصوص می تواند آسیب حاصل از مواد شیمیایی را کاهش دهد.

مایع خنک کننده و ترمز خودرو

مایعات خودرو به دلیل نرم کردن رنگ خودرو، باعث آسیب می شوند. در واقع، این مواد با حل کردن رنگ روی سطح خودرو، به عنوان دشمن رنگ ماشین شناخته می شوند. برای جلوگیری از آسیب حاصل از این گروه مواد، خارج کردن بلافاصله آنها بهترین راهکار است.

روغن ترمز

در ارتباط با از بین بردن رنگ ماشین با روغن ترمز و اثرات مخرب آن نظرات مختلفی گزارش شده است. برخی بر این باورند که همه انواع روغن های ترمز تهدید کننده برای رنگ خودرو نیستند. در مقابل، تعداد زیادی این مایع سیال را دشمن رنگ خودروها می شناسند؛ به ویژه روغن ترمزهای بر پایه سیلیکون که سوزاننده هستند.

روغن ترمز از گروه مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی است که می تواند باعث آسیب جدی به رنگ خودرو شود. خواص اسیدی ترکیبات موجود در روغن ترمز جهت کاهش سرعت و اصطکاک در هنگام ترمز گرفتن است. اما، این ترکیبات به عنوان تهدید کننده رنگ ماشین محسوب می شوند. ماهیت این سیال به گونه ای است که می تواند مانند تینر به عنوان حلال رنگ از آن نام برد.

راه حل های پیشگیری از بین بردن رنگ ماشین با روغن ترمز

با استفاده از روش های زیر می توان صدمات حاصل از ریخته شدن روغن ترمز در رنگ خودرو را به حداقل ممکن رسانید:

  • تمیز کردن کامل بدنه خودرو مانند شستن بدنه با آب
  • خشک کردن بدنه خودرو به صورت کامل (محل ریختن روغن با سرعت و دقت بالا خشک شود.)

واکس و پولیش نامناسب

واکس نامناسب، دشمن رنگ خودرو

استفاده از واکس هایی با ترکیبات سیلیکونی می تواند به عنوان دشمن رنگ خودرو معرفی شود.

استفاده از واکس ها یا پولیش هایی که استانداردهای لازم برای حفاظت از خودرو را ندارند، می توانند به عنوان دشمن رنگ ماشین محسوب شوند. ترکیباتی چون سیلیکون ها در این مواد، به مرور رنگ بدنه خودرو را زرد می کنند. در خودروهایی چون پژو 206 یا 405 استفاده از این روش ناصحیح می تواند در بخش های مختلف آنها چون سپر عقب، درب موتور یا گلگیرها خط و خش هایی در رنگ ایجاد کند. با توجه به اهمیت ظاهر این خودروها به هنگام فروش، در مواردی که این آسیب قابل برگشت نباشد، خرید سپر عقب 206 رنگی یا 405، درب موتور یا گلگیرها راهکار ایده ال تری برای جلوگیری از افت قیمت ماشین خواهد بود.

با چه اسیدی رنگ ماشین را از بین میرود؟

علاوه بر عوامل فیزیکی مانند نور آفتاب، فضولات پرنده، روش های نادرست تمیز کردن خودرو و … ، عوامل شیمیایی نیز به عنوان از بین برنده رنگ خودرو معرفی شدند. در این بین، مواد شیمیایی با خاصیت اسیدی بالا دشمن جدی تری برای خودرو شما خواهند بود.

در پاسخ به پرسش که چه اسیدی رنگ ماشین را از بین میبرد، می توان به این گروه از مواد اشاره کرد. خاصیت اسیدی بالای این مواد باعث از بین رفتن لایه محافظ و شروع فرایند خورندگی آن می شوند. برخی از مهم ترین این مواد شیمیایی عبارتند از:

  • مواد اسیدی موجود در برخی از انواع نامطلوب روغن ترمز
  • مایع های شوینده بدون کیفیت
  • باران های اسیدی
  • قهوه و نوشابه
  • تینر
  • استون

رفع صدمات رنگ بدنه (ترمیم یا خرید قطعات خودرو؟)

گرچه استفاده از روش های محافظتی ذکر شده در مورد هر یک از عوامل تهدیدکننده رنگ خودروها می تواند تا حدی در کاهش صدمات ایجاد شده نقش داشته باشد، اما، باز هم ممکن است اجرای این روش ها پاسخگوی نیاز رانندگان نباشد.

در واقع، گاهی خرید قطعه آسیب دیده در مقایسه با هزینه های ترمیم یا تعمیر آن، گزینه موجه تر و منطقی تر ی خواهد بود. این موضوع به ویژه در مواقعی که قصد فروش خودرو خود را دارید، حائز اهمیت است. در این ارتباط، می توانید با مراجعه به سایت پرشین یدک، انواع قطعات یا بخش های مختلف بدنه آسیب دیده خودرو خود را با بهترین کیفیت خریداری کنید.

خرید گلگیر رنگی جلو پراید، سپر جلو، گلگیر جلو 405 رنگی و دیگر قطعات ارائه شده در این مجموعه با تضمین کیفیت اورجینال (جنس ایساکو) و با بهترین تکنیک رنگ آمیزی (رنگ کوره ای) عرضه می شوند.

سخن آخر، نکاتی جهت پیشگیری از صدمه به رنگ خودرو

در این مقاله با بررسی موضوع دشمن رنگ ماشین، به معرفی مهم ترین عوامل فیزیکی و شیمیایی پرداختیم. برای محافظت از رنگ خودرو پیشنهاد می کنیم تا بازبینی های روزانه انجام دهید و اثر فاکتورهای مخرب رنگ را بررسی نمایید تا از صدمات ماندگار در خودروتان جلوگیری به عمل آورید. پارک کردن خودرو در مکانی مناسب و استفاده از چادرهای محافظ نیز روش های پیشگیری مناسبی معرفی می شوند.

در مواردی که علیرغم تمهیدات صورت گرفته، صدمات وارد شده به رنگ بدنه خودرو شما غیر قابل ترمیم باشد، با مراجعه به سایت پرشین یدک می توانید قطعات بدنه مورد نیاز خودرو خود را خریداری کنید.

سؤالات متداول

مهم ترین عوامل شیمیایی دشمن رنگ ماشین کدامند؟

فرایند اکسیداسیون رنگ، مایعات خنک کننده خودرو، باران های اسیدی، روغن ترمز و مواد شیمیایی تمیز کننده خودروها

کارواش چگونه می تواند در از بین بردن رنگ خودرو نقش داشته باشد؟

در کارواش ها، ذرات موجود در فرایند شستشو و استفاده از آب هایی با درجه سختی بالا می تواند دشمن رنگ خودرو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *