نکات فنی خودرو

لوازم یدکی چیست؟ معرفی اجمالی انواع قطعات یدکی خودرو

آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو و کاربرد آن ها

تصور کنید خودروی شما یک موجود زنده است! در این صورت لوازم یدکی حکم اعضای بدن را برای آن ایفا می کنند. جالب است بدانید توجه به کیفیت و عملکرد قطعات یدکی در سلامت و طول عمر ماشین بسیار تاثیرگذار است. آشنایی کامل با لوازم یدکی خودرو و کاربرد آن ها، به شما در انتخاب بهترین قطعه با بالاترین کارایی کمک شایانی می کند. با افزایش تعداد خودرو، نیاز رانندگان به خرید انواع قطعات یدکی نیز بیشتر شد. تا جایی که امروزه صنعت خودروسازی به یکی از پولسازترین مشاغل دنیا تبدیل شده است.

بیشتر تولیدکنندگان خودرو، لوازم اورجینال یدکی را هم به مشتریان خود ارائه می دهند تا در این بازار پر درآمد سهیم بوده و دغدغه مشتریان خود را نیز برای تعویض قطعات خودرو پاسخگو باشند. یکی از این تولیدکنندگان،‌ پرشین یدک است. پرشین یدک یکی از قدیمی ترین فروشندگان قطعات یدکی خودرو می باشد که آماده خدمت رسانی به شماست. با استفاده از قطعات با کیفیت روی خودرو، عملکرد آن به شکل قابل توجهی بهبود می یابد. در نتیجه آشنایی با قطعات یدکی نه‌ تنها برای تعمیر کنندگان و فروشندگان ضروری است، بلکه هر شخصی که صاحب خودرو است باید بداند قطعات یدکی مناسب چه ویژگی ها و کاربردهایی دارد.

لوازم یدکی خودرو چیست؟

لوازم یدکی خودرو چیست؟

لوازم یدکی شامل قطعاتی است که هنگام خرابی خودرو، جایگزین انواع اصلی آن می‌ شود تا بتواند به عملکرد خود ادامه دهد. اجزای ماشین نیز در طی زمان به دلایل مختلفی مانند ضربه، تصادف و اصطلاک دچار مشکلات فنی می شود که ادامه فعالیت خودرو را مختل می سازد. لوازم خودرو متناسب با نوع و مدل آن طراحی و ساخته می شود. به همین خاطر، کارخانه ها بسیاری در این زمینه فعال هستند و انواع قطعات یدکی را متناسب با برند و نوع خودرو طراحی می کنند.

البته بعضی از افراد سودجو نیز لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت را روانه بازار می کنند که استفاده از آن ها، نه تنها باعث بهبود عملکرد خودرو نمی شود، بلکه روی دیگر قطعات سالم هم اثر منفی گذاشته و به مرور زمان موجب خرابی آن ها می گردد. نکته بسیار مهم این است که هنگام خرابی ماشین باید بهترین و با کیفیت ترین قطعات یدکی را تهیه کرد.

تعمیرکاران ماهر به راحتی می توانند قطعات یدکی اصل را از انواع فیک یا تقلبی تشخیص دهند. چرا که هر روز با لوازم یدکی خودرو کار می کنند و به خوبی از روی ظاهر آن می توانند اصل بودن قطعات را تشخیص دهند. یک تعمیرکار حرفه‌ ای باید تمامی قطعات  خودرو را بشناسد تا به راحتی آن را تعمیر یا تعویض نماید. نکته دیگری که هنگام تعویض قطعات ماشین وجود دارد، قرارگیری آن روی خودرو است. قطعات باید به درستی در جای خود قرار گیرند تا  فعالیت خود را به خوبی انجام دهند. قطعات یدکی با توجه به کاربردی که دارند در سه دسته زیر قرار می گیرند.

  • بدنه خودرو
  • جلوبندی خودرو
  • گیربکس خودرو

معرفی 5 لوازم یدکی مهم و پرکاربرد خودرو

معرفی 5 لوازم یدکی مهم و پرکاربرد خودرو

سیستم فنی هر خودرویی پیچیدگی های خاص خود را دارد. هر قطعه وظیفه خود را با همکاری قطعات دیگر به نتیجه می‌ رساند و در آخر، شاهد به حرکت در آمدن چرخ خودرو هستیم. مهم ترین لوازم یدکی به کار رفته در خودرو شامل موارد زیر می باشد.

  • استارت ماشین
  • لنت و دیسک ترمز خودرو
  • پروانه و فن
  • شمع و وایر
  • موتور خودرو

استارت

استارت خودرو وظیفه راه اندازی آن را بر عهده داشته و عامل اصلی به چرخش درآوردن اولیه موتور می باشد. این قطعه در حقیقت یک موتور الکتریکی است که نیروی الکتریسیته را به مکانیکی تبدیل می کند. استارت، برق را از باتری گرفته و بعد از عبور دادن آن از طریق سیم پیچ باعث چرخش دنده های خود می شود. در این لحظه وظیفه استارت انجام شده و چرخش موتور به حداقل 100 دور بر دقیقه رسیده است. هنگام چرخاندن سوئیچ انرژی الکتریکی از باتری به استارت رفته و به چرخش در می آید. بر اثر این چرخش، موتور شروع به حرکت می کند و ماشین روشن می شود.

دیسک و لنت از حساس ترین لوازم یدکی خودرو

ترمز عامل اصلی متوقف کردن خودرو در مواقع اضطراری است که برای پیشگیری از تصادف بسیار اهمیت دارد و به عنوان یکی از مهم ترین قطعات یدکی خودرو شناخته می شود. ترمز از دو بخش اصلی کفشک و لقه تشکیل می شود. خودرو برای توقف، نیاز به اصطکاک دارد که وظیفه ایجاد آن با لنت ها می‌ باشد.

دیسک ترمز یکی دیگر از لوازم یدکی های مهم خودرو است که باعث متوقف شدن ماشین بر اثر اصطکاک بین لنت و دیسک می شود. هنگام ترمز، دیسک تحت فشار زیاد قرار می‌ گیرد و در آخر ماشین می ایستد. حال اگر از لنت نامرغوب و فرسوده استفاده کنید، دیسک هم دچار خرابی شده و به مرور زمان قدرت ترمزگیری خود را از دست می دهد.

پروانه و فن از لوازم یدکی پرکاربرد خودرو

یکی دیگر از مهم ترین سیستم های موجود در خودرو، تجهیزات خنک کننده است که از چندین قطعه مانند رادیاتور، واتر پمپ، پروانه، خنک کننده و ترموستات تشکیل می شود. وظیفه سیستم خنک کننده کاهش حرارت خودرو می باشد که در صورت بالا رفتن بیش از حد دما، مانع آسیب دیدگی دیگر قطعات و یا از کار افتادگی آن ها می گردد. از علائم هشداردهنده خرابی فن و پروانه ماشین، آلارم افزایش دما است که باید هر چه سریعتر برای خرید بهترین قطعه یدکی اقدام گردد.

شمع و وایر شمع

وایر و شمع در بین لوازم یدکی خودرو دو وظیفه متفاوت دارد. شمع قطعه ای است که در کنار سیلندر خودرو قرار گرفته و جرقه لازم برای ایجاد احتراق در محفظه مخصوص را ایجاد می‌ کند. اما وایر خودرو، قطعه ای است که برق لازم را از کوئل به شمع می رساند. بنابراین شمع و وایر دو قطعاتی هستند که به یکدیگر نیاز دارند و بدون وجود شمع، وایر نمی‌ تواند وظیفه مهم خود را به درستی انجام دهد.

موتور

تمام خودروها نیروی لازم برای حرکت را از موتور تامین می کنند. عمل احتراق مدام تکرار می شود تا زمانی که نیرو لازم برای حرکت خودرو شکل گیرد. موتور تعداد مشخصی سیلندر دارد که هر کدام دارای یک محفظه احتراق جداگانه می باشد. نیروی کلی آن نیز به اندازه و نوع موتور بستگی دارد و هر چقدر زمان بندی احتراق بیشتر باشد، سرعت خودرو افزایش خواهد یافت.

معرفی لوازم یدکی های پرکاربرد ماشین

  1. انواع چراغ خودرو
  2. سپر ماشین
  3. جلو پنجره ای
  4. درب ماشین
  5. گلگیرهای خودرو

 

تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

تشخیص لوازم یدکی اصل از تقلبی

امروزه به دلیل افزایش قیمت قطعات یدکی، افراد سودجو اقدام به تولید لوازم یدکی تقلبی کرده‌ و لوازم بی‌ کیفیت را روانه بازار کرده اند. از آنجا که استفاده از مواد اولیه نامناسب برای تولید قطعات یدکی استفاده می شود، قیمت این قطعات یدکی خودرو نسبت به نمونه های اصلی و با کیفیت کمتر خواهد بود و مشتریان را برای خرید قطعات فیک وسوسه می کند. اما این انتخاب اشتباه، تنها موجب پر کردن جیب افراد سودجو می شود.

با این که هزینه اولیه خرید قطعات یدکی تقلبی پایین تر است، اما کیفیت پایین آن ها راننده را ملزم به تعویض زودتر از موعد می کند. هم چنین عملکرد نادرست لوازم یدکی فیک، بر سلامت سایر قطعات خودرو نیز تاثیر گذاشته و در دراز مدت به آن ها آسیب می رساند. بنابراین اگر می خواهید از قطعات تقلبی برای ماشین خود استفاده نکنید، به تعمیرکاران مطمئن و باتجربه مراجعه نمایید تا از به کار گیری لوازم یدکی خودروی اصل اطمینان داشته و عملکرد آن ها را تضمین نماید.

نتیجه گیری

این روزها شاهد قیمت های متنوعی از انواع لوازم یدکی هستیم که دلیل آن تولید قطعات مختلف با کیفیت های متفاوت می باشد. اما مهم ترین نکته، خرید قطعات یدکی خودروی اورجینال با قیمت مناسب است. چنین خریدی تنها با پیدا کردن فروشگاه مطمئن و معتبر مانند پرشین یدک محقق می شود که برای حفظ رضایت مشتریان، قطعات با کیفیت را با قیمت مناسب ارائه می دهد.

آشنایی کامل با قطعات یدکی ماشین و کاربرد آن ها، دید بسیار خوبی برای انتخاب بهترین قطعات یدکی ماشین به هر راننده ای می دهد. قطعات یدکی ماشین در سه بخش بدنه، جلوبندی و گیربکس مورد استفاده قرار می گیرد که استارت، لنت و شمع از جمله مهم ترین آن ها می باشد. مراجعه به تعمیرکار معتبر و حرفه ای، استفاده از بهترین لوازم یدکی را برای خودروی شما تضمین می کند.

سوالات متداول

مهم ترین و پرکاربردترین قطعه یدکی ماشین چیست؟

استارت، دیسک و لنت، شمع، فن و موتور در بخش های بدنه، جلوبندی و گیربکس از مهم ترین قطعات یدکی ماشین هستند که در خرید آن ها باید دقت نمود.

قطعات یدکی خودرو را از کجا بخرم؟

از آنجایی که تشخیص لوازم یدکی ماشین اصل از تقلبی در عملکرد آن بسیار تاثیرگذار است، بهتر است برای تعویض لوازم خودرو به تعمیرکاران ماهر مراجعه نموده و قطعات یدکی اصل را از فروشگاه های معتبری مانند پرشین یدک خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *