نکات فنی خودرو

سنسور ناک چیست؟ (نحوه عملکرد و عیب یابی آن)

سنسور ناک چیست

در یک خودرو ممکن است بنا به دلایلی زمان جرقه زنی با تاخیر یا زودتر انجام شود. این اتفاق موجب می شود که موتور دچار یک احتراق ناقص شده و در پی این احتراق، به سیلندر موتور ضربه وارد می شود. در اینجا سنسور ناک به کمک موتور می آید. حتما برایتان سوال شده سنسور ناک چیست؟ این حسگر که به سنسور ضربه نیز معروف است وظیفه تشخیص صدای ناک را دارد و زمانی که در موتور ضربه ایجاد می شود به واحد کنترل موتور خودرو (ECU) خبر می دهد تا زمان بازنگری را بررسی کند. در واقع با این کار جلوی مشکلات احتمالی را می گیرد.

علت ایجاد ناک یا ضربه در موتور

قبل از اینکه به طور کامل، بدانیم سنسور ناک چیست؟ بهتر است با علت ایجاد ضربه در موتور آشنا شویم. دلایل متعددی باعث ایجاد ضربه موتور یا کوبش می‌شوند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.

  • جرقی زنی در زمان مناسب اتقاق نمی افتد.
  • سوخت و هوا به میزان مناسبی مخلوط نشده اند.
  • ایجاد رسوب داخل سیلندر یکی دیگر از دلایل تولید کوبش است.
  • اگر شمع در شرایط مناسبی قرار نگرفته و اطراف آن رسوب ایجاد شده باشد، جرقه ایجاد می شود و کوبش رخ می دهد.

سنسور ناک چیست؟

سنسور ناک (NOCK) یا سنسور ضربه، قطعه استوانه‌ ای شکل است که عملکرد نامناسب موتور احتراق را تشخیص می‌ دهد. می توان گفت یکی از قطعات مهم خودرو سنسور ضربه است که وظیفه آن تشخیص صدای ناک می باشد. این سنسور موتور می‌ تواند تاخیر در زمان جرقه زنی را تشخیص دهد و از بروز مشکلاتی که می‌تواند به موتور خودرو آسیب بزند و منجر به تعویض آن شود، جلوگیری کند. البته در صورتی که صدای ضربه ها شدید باشد افراد حاضر در خودرو آن را  می شوند اما سنسور کوبش می‌تواند ضربه‌ هایی را که گوش ما به راحتی قابلیت شنیدن آنها را ندارد، شناسایی کند.

ساختار سنسور ضربه یا کوبش

سنسورهای ضربه از یک مقاومت و یک کریستال حسگر پیزوالکتریک تشکیل شده اند. وقتی لرزش رخ می دهد، سرامیک پیزوالکتریک ولتاژی را تولید می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل و به واحد کنترل موتور ECU ارسال می کند.

محل نصب سنسور ناک در ماشین

محل نصب سنسور ناک در ماشین

سنسور ضربه در ماشین وظیفه تشخیص صدای ناک و تنظیم زمان احتراق را دارد. سنسور ناک در همه ماشین ها، در زیر مانیفولد هوا و بین هر دو سیلندر قرار می‌گیرد. اما امروزه تعداد سنسور های ضربه بیشتر شده است و به ازای هر سیلندر یک ناک سنسور در خودرو قرار می دهند.

عملکرد سنسور ضربه

بعد از اینکه دانستیم سنسور ناک چیست؟ لازم است در مورد عملکرد این سنسور بیشتر بدانیم. همانطور که می دانید وظیفه سنسور ضربه، تشخیص صدای ناک است. در واقع زمانی که موتور دچار ضربه می شود، واحد کنترل موتور (ECU) زمان‌ جرقه‌ زنی شمع‌ ها را کرده تا از تکرار جرقه بی موقع جلوگیری کند.

اگر سنسور ناک درست کار نکند باعث ایجاد ضربه در خودرو می شود و در پی آن شتاب ماشین کم شده و همچنین مصرف سوخت ماشین بالا می رود. علت ایجاد اختلال در عملکرد ماشین این است که واحد کنترل الکتریکی خودرو (ECU) از رایانه ای استفاده می کند تا زمان احتراق موتور را تنظیم کند. درواقع عملکرد این سیستم کامپیوتری بر روی نیرو و طول عمر ماشین تاثیر مستقیم دارد.

به طور کلی می توان گفت سنسور ناک 3 وظیفه تشخیص صدای ناک، ارسال سیگنال به ECU و کنترل زمان جرقه زنی را دارد. لازم است بدانید در حالت طبیعی ماشین، واحد کنترل موتور وظیفه ایجاد جرقه بین هوا و سوخت داخل خودرو را دارد اما به دلیل این که مخلوط شدن هوا و سوخت باید در زمان مشخصی انجام شود، واحد کنترل موتور زمان ایجاد جرقه را نیز تعیین و تنظیم می کند.

سایپا شاهین

علائم خرابی سنسور ناک چیست؟

شاید برایتان عجیب باشد  که چنانچه یک سنسور در خودرو عملکرد درستی نداشته باشد، ممکن است مشکلات بزرگی برای آن ایجاد شود. چون اجزا و قطعات داخلی خودرو همه به هم مرتبط هستند و در صورتی که یکی از آن ها دچار مشکل شود، باقی قطعات نیز تحت تاثیر قرار می گیرند.

شنیدن کوبش موتور

اولین علامت وجود اشکال در عملکرد سنسور ناک این است که از موتور خودرو شما صدای کوبش شنیده می شود. در صورت بروز این اتفاق قطعا ناک سنسور دچار مشکل شده است چون اگر عملکرد درستی داشته باشد نباید اجازه بدهد در موتور ضربه ایجاد شود.

کاهش توان خودرو

 اگر حس کردید در زمان بالا رفتن از سربالایی یا زمانی که وزن داخلی ماشین شما افزایش یافته است، خودرو نمی تواند به خوبی عمل کند و حتی در سرعت بالا این ضعف دیده شد، بهتر است سنسور ناک را بررسی کنید. ممکن است این سنسور دچار مشکل شده باشد و توان خروجی خودرو را تحت تاثیر قرار دهد.

کاهش شتاب خودرو

در پاسخ به این سوال که نشانه های خرابی سنسور ناک چیست؟ می توانیم به کم شدن شتاب خودرو اشاره کنیم. در صورتی که سنسور خودرو شما ایرادی داشته باشد، شما نمی توانید به راحتی با سرعت بالا رانندگی کنید و حس می کنید شتاب خودرو کم شده است. در واقع به دلیل کاهش شتاب ماشین، مصرف سوخت بالاتر می رود و این خود می تواند یکی دیگر از دلایل خرابی ناک سنسور باشد.

روشن شدن چراغ چک

سنسور ناک چیست

یکی دیگر از نشانه هایی که ممکن است به دلیل خرابی سنسور ناک در خودرو ایجاد شود روشن شدن چراغ چک ماشین است. بهتر است با روشن شدن چراغ چک به یک فرد متخصص مراجعه کنید و مواردی که منجر به هشدار چراغ چک می شود را بررسی کنید. این موارد می تواند علاوه بر خرابی ناک سنسور، شامل خرابی سنسور اکسیژن، خرابی وایر و غیره نیز باشد.

در صورت بروز هر کدام از موارد فوق، به احتمال زیاد سنسور ضربه خودرو شما دچار مشکل شده است و باید جهت عیب یابی و یا تعویض آن اقدام کنید.

تفاوت تیغه برف پاک کن ژله ای با معمولی

 در صورت خرابی سنسور ناک باید چه کرد؟

هنگامی که سنسور خراب شد، همانند تمام قطعات خودرو، شما باید بلافاصله به مکانیکی مراجعه کنید تا عیب یابی سنسور ناک را انجام دهید و در صورت نیاز، قطعه را عوض کنید.

شماره گذاری سیلندر ماشین

علت خرابی سنسور ناک چیست؟

همیشه زمانی که مشکلی برای خودرو ایجاد می شود دلایلی وجود دارد که اگر از قبل بررسی می شدند، ماشین کمتر دچار آسیب می شد. این دلایل می تواند یکی از موارد زیر باشد:

  • از بین رفتن بدنه ناک سنسور
  • بریده شدن سیم‌ های داخلی سنسور ضربه
  • اتصال کوتاه داخلی
  • ضربه مکانیکی به سنسور ناک
  • نصب سنسور در جای غلط

نحوه عیب‌ یابی سنسور ناک

برای اینکه بخواهیم یک سنسور ناک را تست کنیم و خرابی آن را شخیص دهیم، دو روش وجود دارد که در ادامه معرفی می گردد.

عیب‌یابی سنسور ناک با استفاده از دستگاه مولتی‌ متر

دراین روش فرکانس های متفاوتی را امتحان می کنیم. اگر خروجی ولتاژ با فرکانس وروردی یکسان نبود، می توانیم نتیجه بگیریم عملکرد سنسور کوبش دارای مشکل شده است.

تست سنسور ناک با دستگاه عیب یاب

در اولین روش، برای عیب یابی سنسور ناک می توانیم از دستگاه عیب یاب استفاده کنیم. برای این کار ابتدا باید کد خطایی که سنسور دارد را بررسی کنید سپس جایگاه سنسور ضربه را بررسی کنید و از صحت اتصالات منتهی به آن مطمئن شوید. در نهایت بهتر است نقطه اشتعال را هم بررسی کنید.

حرف آخر

در این مقاله دانستیم به دلایل مختلفی ممکن است در موتور خودرو، ضربه هایی ایجاد و صدای کوبش شنیده شود. برای اینکه از این اتفاق جلوگیری کنیم از سنسور ضربه که وظیفه تشخیص صدای ناک و تنظیم زمان احتراق را دارد استفاده می کنیم. در پاسخ به این سوال که سنسور ناک چیست؟ می توان گفت این سنسور یکی از مهم ترین قطعات خودرو می باشد که زمان جرقه زنی موتور را به کمک واحد کنترل آن تنظیم می کند.

در صورت خرابی ناک سنسور، خودرو با مشکلاتی مانند کاهش شتاب، افزایش سوخت و غیره مواجه می شود. یکی از مهم ترین نکات برای تعویض سنسور ناک یا سایر لوازم یدکی خودرو، اطمینان از اصل بودن این قطعات می باشد که با خرید از فروشگاه معتبر پرشین یدک خیالتان از این بابت آسوده خواهد بود.

سوالات متداول درباره سنسور ناک یا ضربه خودرو

سنسور ناک یا ضربه خودرو چیست؟

سنسور ناک (NOCK) یا سنسور ضربه، قطعه استوانه‌ ای شکل و مهمی در خودرو است که عملکرد نامناسب موتور احتراق و صدای ناک موتور را تشخیص می‌ دهد.

علائم خرابی سنسور ناک چیست؟

از آن جایی که سنسور ناک نقش مهمی در عملکرد صحیح موتور ایفا می کند، باید نسبت به علائم خرابی آن که شامل شنیدن صدای کوبش از موتور، روشن شدن چراغ چک، کاهش توان و شتاب خودرو اهمیت داد و به سرعت جهت تعویض سنسور ناک معیوب اقدام نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *