نکات فنی خودرو

علائم خرابی لاستیک ماشین + نکات پیشگیری از فرسودگی لاستیک خودرو

علائم خرابی لاستک خودرو

سلامت لاستیک های خودرو نقش مهمی در امنیت و آرامش سرنشینان دارد. بررسی مداوم و آشنایی با علائم خرابی لاستیک ماشین می تواند در عملکرد بهتر خودرو و ایمنی سرنشینان نقش مهمی داشته باشد. سوراخ شدن لاستیک، ایجاد برامدگی، ترک یا سایش، هر کدام می توانند علائمی از ناسالم بودن لاستیک خودروی شما باشند. تشخیص به موقع هر یک از این علائم می تواند آرامش خاطر را برای رانندگی تان به همراه آورد. گرچه تعویض لاستیک یا بدنه خودرو رنگی و خام می توانند روش های مفیدی برای نوسازی قطعات بدنه خودرو شما باشند، اما، پیشگیری از ایجاد آسیب به لاستیک و دیگر قطعات می تواند شما را از پرداخت هزینه های گزاف جهت سرویس معاف کند.

علائم خرابی لاستیک ماشین

بخش اعظم فشار خودرو در حین حرکت به لاستیک ها وارد می شود. به همین دلیل، سلامت لاستیک ها، به ویژه برای طی کردن مسافت های طولانی، نقش مهمی دارد. فرسوده بودن آنها احتمال بروز خطرات را افزایش می دهد. گاها ممکن است علیرغم سالم بودن بخش هایی چون موتور، گیربکس، جلوبندی و چراغ خطر خودرو فرسایش لاستیک ها حوادثی جبران ناپذیر را در پی داشته باشد. از این رو، آشنایی با علائم خرابی لاستیک ماشین برای هر راننده ای ضرورت به نظر می رسد.

لرزش اتاق خودرو

گرچه لرزش های زیاد در خودرو، به ویژه در جاده های با آسفالت بد، غیر قابل اجتناب است، اما، لرزش های زیاد آن در جاده های معمولی به دلایل مختلفی خواهد بود. این لرزش می تواند یکی از علائم خرابی لاستیک ماشین باشد. بالانس نبودن لاستیک ها و وجود مشکل در کمک فنر خودرو نیز می توانند از جمله دلایل ایجاد کننده این لرزش در اتاق خودرو معرفی شوند. چنانچه روی لاستیک خودروی خود نشانه هایی از فرورفتگی یا برآمدگی مشاهده کردید، فرسوده یا خراب بودن لاستیک از دلایل لرزش اتاق خودرو خواهند بود.

ترک های ریز و درشت

ترک های ریز و درشت، علائم خرابی لاستیک خودرو

وجود ترک های ریز و درشت روی سطح لاستیک، نشانه ای از تمام شدن عمر مفید آن می باشد.

وجود ترک های ریز و درشت روی سطح لاستیک، از دیگر علائم خرابی لاستیک ماشین و دال بر تمام شدن عمر مفید آن می باشد. همچنین، اگر بعد از باد کردن لاستیک ها خیلی سریع بادشان فروکش می شود، لاستیک های ماشین تان فرسوده شده است. در این مرحله، باید برای تعویض لاستیک های خود اقدام کنید. در غیر این صورت، لاستیک ها منفجر خواهند شد.

ساییدگی عاج، تست سکه ای

عاج های روی لاستیک باعث افزایش چسبندگی و پیشگیری از پدیده آکواپلنینگ می شود. عمق عاج لاستیک باید حداقل ۱.۶ میلی متر باشد. در غیر این صورت، با توجه به ساییدگی عاج ها زمان تعویض لاستیک فرا رسیده است.

در صورتی که به صورت مداوم روی جاده های خیس و صاف رانندگی می کنید، سالانه دو بار عمق عاج های لاستیک را اندازه گیری کنید. برای این کار می‌توانید یک گیج عاج لاستیک تهیه کنید. اما، یک روش قدیمی با عنوان تست سکه ای نیز برای اندازه‌ گیری وجود دارد. در این روش، با کمک یک سکه و قرار دادن آن در میان درزهای لاستیک به راحتی می توانید عمق عاج را اندازه گیری کنید. در صورت کمتر بودن عمق آج از زه برجسته لبه سکه، تعویض لاستیک باید مد نظر قرار گیرد.

تاول یا برآمدگی در لاستیک

تاول یا برآمدگی، علائم فرسودگی لاستیک خودرو

تاول و برآمدگی روی دیواره کناری لاستیک نشانه ای از آسیب دیدن قاب داخلی لاستیک هاست.

یکی دیگر از علائم خرابی لاستیک ماشین، وجود تاول و برآمدگی روی دیواره کناری لاستیک است. حضور برآمدگی ها معرف آسیب دیدن قاب داخلی لاستیک هاست. این موضوع منجر به رسیدن فشار هوا به لایه های بیرونی تایر می شود. لاستیک هایی با وجود برآمدگی یا تاول در دیواره جانبی، باید در اولین فرصت تعویض شوند. برای تعویض لاستیک یا خرید لوازم یدکی خودرو خود، همواره فروشگاه های معتبر را مد نظر قرار دهید.

عمر لاستیک

یکی دیگر از علائم خرابی لاستیک خودرو ، توجه به عمر آنهاست. اغلب کارشناسان توصیه می کنند تا تعویض 2 جفت لاستیک خودرو هر 6 سال یک بار انجام گردد. توجه به این موضوع حتی برای خودروهایی که تایمی طولانی در پارکینگ هستند هم باید مد نظر قرار گیرد.

مشاهده بیش از دو شاخص نواری لاستیک

برخی لاستیک ها دارای نواری هستند که در ابتدا تشخیص آنها بسیار سخت است. اما به مرور زمان با فرسوده شدن لاستیک نمایان می شود. به عنوان یکی دیگر از علائم خرابی لاستیک خودرو باید به این موضوع دقت داشت. برای دیدن این نوار، ابتدا لاستیک خود را تعویض کنید. در صورت مشاهده بیش از دو نوار، لاستیک خود را حتما عوض کنید. سایر نشانه های خرابی لاستیک ها عبارتند از:

  • عدم تنظیم باد لاستیک ها
  • حمل بار بیش از حد در خودرو
  • استفاده از رینگ و لاستیک هایی با اندازه متفاوت
  • تردد مداوم در جاده های نامناسب
  • تغییرات آب و هوایی
  • ترمز نابهنگام در سرعت بالا

بهترین زمان برای تعویض لاستیک خودرو

زمان تعویض لاستیک خودرو

کارشناسان حرفه ای خودرو می توانند بهترین زمان تعویض لاستیک ماشین را به شما اطلاع دهند.

لاستیک های آسیب دیده و معیوب شرایط نامساعدی را برای رانندگی ایجاد می کنند. این لاستیک ها می توانند کنترل رانندگی را از دست راننده خارج کنند و یا باعث توقف خودرو در وسط جاده شوند. به همین دلیل، بررسی علائم خرابی لاستیک ماشین و تعویض به موقع آنها ضرورت پیدا می کند.

توصیه می شود تا قبل از وقوع اتفاقی جبران ناپذیر، لاستیک های خودرو را به صورت دوره ای مورد بازدید قرار دهید. برای این کار بهتر است ازکارشناسان حرفه ای این کار مشاوره بگیرید. این افراد می توانند بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو را به شما بازگو کنند.

نکات ضروری برای پیشگیری از علائم فرسودگی لاستیک خودرو

لاستیک ها تحت تاثیر دو شرایط متفاوت فرسوده می شوند. شرایطی که کاملاً تحت کنترل شما هستند و شرایطی که خارج از دسترس شما قرار دارند. برای پیشگیری از خسارات وارد شده به لاستیک، باید احاطه کامل به عواملی که تحت کنترل شما هستند، داشته باشید.

ضخامت رویه لاستیک

اصلی ترین عامل تاثیرگذار جهت زمان تعویض لاستیک خودرو، ضخامت رویه لاستیک است. در مطالب فوق، وجود برجستگی ها و از بین رفتن عاج رویه لاستیک به عنوان یکی از علائم خرابی لاستیک ماشین معرفی شد. بنابراین، سعی کنید همیشه ضخامت رویه لاستیک را بررسی نمایید. از ایجاد هرگونه آسیب جزئی به سطح و لبه های لاستیک پیشگیری کنید.

هر چند وقت یکبار برای تشخیص ضخامت رویه لاستیک به متخصصین تعمیرکار خودرو مراجعه کنید. آنها با کمک دستگاه سنجش و دقت بالا اندازه گیری های لازم را انجام خواهند داد.

محاسبه عمر لاستیک خودرو

به عقیده متخصصین، بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو پنج سال پس از تولید است؛ چرا که رطوبت و روغن های موجود درون لاستیک بعد از این مدت کاملا از بین می‌رود. در نتیجه، لاستیک خاصیت کشسانی و مقاومت خود را از دست می دهد.

تنظیم باد لاستیک

از دیگر علائم خرابی لاستیک ماشین می توان به باد لاستیک اشاره کرد. تنظیم باد لاستیک، یکی از موثرترین راه ها برای افزایش طول عمر آن است. کم یا زیاد بودن باد لاستیک ها، سرعت فرسایش را افزایش می دهد و مصرف سوخت خودرو را بالا می رود.

توصیه می شود تا بعد از هر بار سوختگیری، باد لاستیک ها را بررسی کنید. در غیر این صورت، حداقل ماهی یک بار باد لاستیک ها باید چک شود. به این موضوع دقت داشته باشید که با تغییر دمای هوا، فشار باد لاستیک ها نیز تغییر می کند.

جابجایی لاستیک ها به صورت دوره ای

به منظور پیشگیری از علائم خرابی لاستیک ماشین، جابجایی دوره ای لاستیک ها باید مورد توجه قرار گیرد. علائم فرسودگی لاستیک خودرو بر اساس موقعیت مکانی آنها متفاوت است. برای ایجاد فرسایش یکنواخت در تمام لاستیک ها، بهتر است تا به صورت دوره ای جای آنها را با هم تعویض کنید. بهترین روش برای این کار، تعویض دو لاستیک جلو با دو لاستیک عقب است.

بررسی تراز بودن چرخ‌ها

از دیگر راهکارهای مٍوثر برای پیشگیری از خسارت به لاستیک ها و به تعویق انداختن زمان تعویض آنها، بررسی تراز چرخ هاست. این اقدام باید به ازاء هر ۵ هزار کیلومتر طی شده با خودرو صورت گیرد. تراز کردن چرخ ها در سه مرحله انجام می شود:

  • تنظیم زاویه عمودی چرخ ها
  • تنظیم زاویه افقی
  • تنظیم زاویه چرخ ها با محور فرمان

نتیجه گیری

لاستیک های خودرو مهم ترین بخشی هستند که در معرض فرسایش و صدمه قرار دارند. بازدید و بررسی دوره ای می تواند شما را از علائم خرابی لاستیک ماشین آگاه کند. با تعویض به موقع لاستیک ها می توانید عملکرد بهتر خودرو و آرامش و ایمنی را در رانندگی تجربه کنید. راهکارهای ارائه شده در این مقاله می تواند جهت پیشگیری از علائم خرابی لاستیک خودروتان مفید باشد. برای خرید بهترین قطعات خودرو می توانید به سایت پرشین یدک مراجعه کنید.

سؤالات متداول

مهم ترین علائم خرابی لاستیک ماشین کدامند؟

مشاهده بیش از دو شاخص نواری لاستیک،تاول یا برآمدگی، عمر لاستیک، لرزش اتاق خودرو، ساییدگی عاج، ترک های ریز و درشت

بهترین زمان تعویض لاستیک خودرو چه موقعی است؟

پنج سال پس از تولید، بهترین تایم تعویض لاستیک خودرو است. زیرا رطوبت و روغن های موجود درون لاستیک بعد از این مدت کاملا از بین می‌رود.

1 دیدگاه در “علائم خرابی لاستیک ماشین + نکات پیشگیری از فرسودگی لاستیک خودرو

  1. جواد نعیمی گفت:

    سلام. چه نوع لاستیکی بگیرم که بیشتر عمر کنه. هر چی لاستیک تا حالا گرفتم به سه ماه نمیکشه صاف میشه. والا توی بازار الان نمیشه جنس اصل پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *